vanmaartensdijknaarmoldavie.reismee.nl

Van priester via monniken naar zomerkamp

Na onze korte slaap worden we om 12.00 uur verwacht bij de uitgang van het hotel. Hier ontmoeten ook Olga die ons samen met Mihail de rest van de week zal begeleiden. Olga is tevens manager bij de organisatie Home Care die zorg verleent aan thuiswonende ouderen. Deze organisatie is met hulp van Kerk in Actie gestart, en is nu met hulp van andere geldstromen en van de lokale overheden groeiend.

Daarna vertrekken we naar het plaatsje Costesti voor een bezoek aan de kerk aldaar. In een gebouwtje naast de kerk staat een uitgebreide lunch klaar die we samen met de priester gebruiken. Onze eerste kennismaking met het Moldavische eten en drinken is hiermee een erg goede.
Daarna bezoeken we het kerkje en krijgen uitleg over alle relikwieƫn en gebruiken in deze kerk. Ikzelf was bijzonder onder de indruk van de gigantische kroonluchter midden in de kerk die naar beneden kan worden getrokken om de kaarsen erin aan te steken. Maar ook de kerkklokken, de schilderingen en veel mooie iconen waar de priester uitleg over gaf zijn prachtig.
Dan bezoeken we een gebouw naast de kerk dat kinderen en jeugd opvangt en educatieve programma's aanbiedt zoals teken-, muziek en schilderlessen.

Vervolgens neemt de priester ons mee naar een nabijgelegen dorp, waar we een familie bezoeken. De vrouw des huizes en haar dochter en kleindochter ontvangen ons in hun huis waar we mogen rondkijken en ze vertellen over de Moldavische tradities. Als we in de kelder aankomen staat er een tafel met lekkere hapjes en zelfgemaakte wijn klaar waar we van moeten proeven.

Hierna vertrekken we met de bus naar Orheiul Vechi. Dit is een bergrug met in de wanden grotten waarin eeuwenlang monniken hebben gewoond. In een deel van de grotten waar eeuwenlang een klooster is gevestigd woont nu nog een monnik. We bezoeken deze grot. Voor Moldaven is de Orheiul Vechi met zijn omringende natuur een toeristische trekpleister waar zij graag naar toe gaan.

Aan het einde van de middag vertrekken we dan naar Balti, naar het zomerkamp waar we drie nachten zullen doorbrengen.
We stoppen onderweg bij een restaurant om wat te eten. Niet alles wat op de kaart staat blijkt in voldoende voorraad aanwezig te zijn, zodat we onze bestelling moeten aanpassen. Uiteindelijk eten we toch erg lekker.

Om 22.00 uur komen we aan in het zomerkamp. We krijgen een slaapplaats toegewezen in een oud russisch kazernegebouw. We zijn dan wel hard aan een goede nacht slapen toe.

Henriette

Mooi verhaal! Op naar morgen?

henny de korte

Wat een indrukken op 1 dag!En telkens weer "lekker eten" Geniet er van.

Albert Ploeg

We kijken altijd weer uit naar een nieuwe blog. Heel leuk om via de verhalen en fotoā€™s op de hoogte te blijven. Jullie schrijven ook erg leuk!! Ga zo door!

Greet en Bram

Fijn dat we op de hoogte gehouden worden. Het voelt of we dicht bij jullie zijn.
Dat zijn we ingedachte zeker. Wij wensen jullie allen fijne dagen.