vanmaartensdijknaarmoldavie.reismee.nl

Volleybal en kabouterdansjes

Maandag 9 juli begon onze eerste dag op het jeugdkamp. Om kwart voor negen kwam de eerste groep jongeren aan, waarmee we gelijk hebben ontbeten. Na het ontbijt hebben we met elkaar gevolleybald, gevoetbald en gebasketbald. Toen ook de tweede groep jongeren gearriveerd was, kon het programma beginnen. We begonnen met wat ‘ice breakers’, leuke spelletjes om elkaar wat beter te leren kennen (we hebben gezellig op elkaars schoot gezeten :p). Daarna werden we in groepjes verdeeld; één Nederlander, één Moldaviër die Engels spreekt en twee of drie andere Moldavische jongeren. Binnen je groepje leerde je elkaar nog beter kennen en gingen we elkaar ons leukste (ook al leukste? haha) verhaal vertellen. Na de lunch kreeg iedereen het leukste verhaal van elk groepje te horen.

Terwijl de kleineren mochten gaan spelen, kregen de oudere jongeren een training over ‘advocacy’. Aan de hand hiervan hebben we posters gemaakt met problemen die ouderen ervaren, zowel in Moldavië als in Nederland. Hierna was het tijd voor vrije tijd.

Na het avondeten gingen we met alle jongeren naar het stadje Balti, waar we hebben rondgekeken- en gelopen. Bij terugkomst op het kamp was het tijd voor een feestje. We hebben verschillende volksdansen geleerd en ook echt gedanst. Ook wij hebben de Moldavische jongeren verschillende Nederlandse liedjes geleerd, waaronder de welbekende kabouterdans. Hierna, na een lange dag en veel inspanning, was het tijd om naar bed te gaan. De eerste dag op het kamp was geslaagd!

Henriëtte

Jullie zijn goed bezig! Wederom een mooi verslag en nu ook leuke foto's!
Fijn dat jullie ons op deze manier op de hoogte brengen van alles.

Jan van der Pol

Wat een leuk bericht en wat jullie schrijven sport brengt mensen samen of te wel verbroedert.!